Golbal
Istoria jocului
Jocul de goalball a fost inventat în 1946 de către austriacul Hanz Lorenzen şi germanul Sepp Reindle, în efortul de a facilita reabilitarea veteranilor de război nevăzători. Jocul a fost prezentat publicului în 1976 la Jocurile Paralimpice de la Toronto, Canada, şi de atunci se joacă la fiecare ediţie a Jocurilor Paralimpice. Are loc de asemenea un Campionat Mondial din patru în patru ani, primul ţinându-se în Austria în 1978. De atunci, popularitatea jocului a crescut, acesta fiind sport de competiţie în toate regiunile IBSA.
REGULI PENTRU GOALBALL
0.1.1 Jocul este disputat între două echipe de câte trei jucători, cu maximum trei rezerve pentru fiecare echipă. Jocul se desfăşoară pe podeaua unei săli de gimnastică, în interiorul unui teren dreptunghiular divizat în două printr-o linie centrală. Porţile sunt plasate la ambele capete. Jocul se dispută cu o minge cu clopoţei. Obiectivul jocului pentru fiecare echipă este deplasarea mingii dincolo de linia porţii echipei adversare, în timp ce cealaltă echipă încearcă să împiedice acest lucru.
Regulile pentru competiţiile internaţionale de goalball sunt cele adoptate de Asociaţia Internaţională de Sport pentru Nevăzători (IBSA). Acestea sunt prezentate în întregime.
REGULILE JOCULUI sunt incluse în Partea A , REGULILE COMPETIŢIONALE sunt incluse în Partea B, iar REGULILE PRIVIND PROGRAMUL DE CERTIFICARE A OFICIALILOR GOALBALL sunt incluse în Partea C.
0.1.2 În cazul unor neînţelegeri privind regulile IBSA pentru goalball, va avea prioritate versiunea în engleză.
Partea A Regulile jocului
1. TERENUL ŞI ECHIPAMENTUL
1.1 Terenul
1.1.1 Dimensiuni
Terenul utilizat pentru goalball va consta dintr-un dreptunghi cu o lungime de 18 metri (+/- 0,05 metri) şi o lăţime de 9 metri (+/- 0,05 metri) (a se vedea diagrama #1). Măsurătorile sunt până la marginile exterioare. Pe teren nu se va permite nimic altceva în afara marcajelor de teren.
1.1.2 Zona echipei
Zona echipei va consta dintr-o zonă cu o adâncime de 9 metri (*/- 0,05 metri), cu limita din spate reprezentată de linia de bază a porţii (a se vedea diagrama # 2).
1.1.3 Liniile de orientare a jucătorilor
Două linii exterioare de poziţie sunt situate în zona echipei, la 1,50 metri (+/- 0,05 metri) de linia frontală de limitare a zonei echipei. Aceste linii vor avea o lungime de 1,50 metri (+/- 0,05 metri) şi vor merge spre interior, de la limita exterioară spre mijlocul zonei echipei. Liniile vor fi situate de ambele părţi ale zonei echipei.
În plus, două linii centrale de poziţie vor fi trasate în zona echipei. Acestea vor fi situate în mijlocul zonei echipei, mergând spre interior, de la linia frontală de limitare a zonei echipei şi linia de poartă, perpendicular pe aceste linii. Ele vor avea o lungime de 0,50 metri (+/- 0,05 metri). În plus, vor exista două linii de 0,15 metri (+/- 0,05 metri), mergând perpendicular pe linia de poartă, la 1,50 metri (+/- 0,05 metri) spre interior, de la linia laterală a zonei echipei, linie de limită frontală (a se vedea diagrama # 2).
1.1.4 Zona de primire
Imediat adiacentă, dar în faţa zonei echipei, se află zona de primire. Aceasta este o zonă de 9 metri (+/-0,05 metri) lăţime pe 3 metri (+/- 0,05 metri) adâncime (a se vedea diagrama # 1).
1.1.5 Zona neutră
Suprafaţa care rămâne între cele două zone de primire, cu o adâncime de 6 metri (+/- 0,05 metri), este zona neutră. Zona neutră trebuie să fie divizată în două jumătăţi de 3 metri (+/- 0,05 metri) printr-o linie CENTRALĂ (a se vedea diagrama # 1).
1.1.6 Zona băncilor echipelor
Locaţia băncilor echipelor respective va fi de ambele părţi ale meselor scorekeeper-ilor/cronometrorilor, la o distanţă minimă de 3 metri de linia laterală a zonei de joc. Zona băncii echipelor trebuie să fie cât mai aproape posibil de masa scorekeeper-ului/cronometrorului şi nu trebuie să fie pe linia zonei echipei. Zona băncii echipei va avea o lungime de 4 metri (+/- 0,05 metri) (a se vedea diagrama # 2). Zona băncii echipei va fi identificată printr-o linie frontală cu o lungime de 4 metri (+/- 0,05 metri) şi două linii laterale de cel puţin 1 metru lungime. Toţi membrii echipei vor rămâne în această zonă desemnată a băncii în timpul jocului. La pauza dintre reprize, poziţiile băncilor vor fi schimbate. Zona băncilor unei echipe va fi la acelaşi capăt al terenului la care se află echipa (a se vedea diagrama # 1).
Dacă un jucător care a fost accidentat sau a părăsit competiţia din alte motive doreşte să stea în zona băncii echipei sale ca însoţitor, acesta trebuie să poarte un tricou de identificare, asigurat de comitetul organizatoric al turneului.
1.1.7 Marcaje
Toate liniile de marcaj vor avea o lăţime de 0,05 metri (+/- 0,01 metri), vor fi marcate vizibil şi tactil pentru orientarea cu uşurinţă a jucătorilor. Toate liniile vor avea o sfoară de 0,003 metri (+/- 0,0005) grosime, plasată în centru, sub banda superioară.
1.1.8 Linia de time-out oficial
Terenul trebuie să fie înconjurat de o linie non-tactilă la distanţă de 1,5 metri (+/- 0,05 metri) de liniile laterale şi de liniile porţilor. Când mingea depăşeşte linia, arbitrul trebuie să fluiere un time-out oficial.
1.2 Echipamentul
1.2.1 Porţile
Porţile trebuie să aibă o lăţime de 9 metri (+/- 0,05 metri). Stâlpii porţilor au o înălţime de 1,30 metri (+/- 0,02 metri) şi trebuie să fie rotunzi. Bara transversală trebuie să fie rigidă. Stâlpii porţilor vor fi în afara terenului, dar pe linia de bază a porţii. Măsurătorile vor fi cele din interiorul porţilor. Diametrul maxim al stâlpilor porţilor şi barei transversale nu va depăşi 0,15 metri. Porţile trebuie să aibă o construcţie considerată sigură.
1.2.2 Mingea
Mingea utilizată pentru joc trebuie să fie o minge de 1,250 kg cu 8 orificii şi clopoţei sonori. Circumferinţa mingii este de aproximativ 76 cm. Materialul este din cauciuc de o duritate determinată de Comitetul Tehnic Sportiv IBSA. Pentru campionatele majore, mingea va fi aprobată de către Delegatul Tehnic numit de IBSA.
1.2.3 Uniformele
Toţi competitorii trebuie să poarte un tricou de joc oficial. Tricourile trebuie să aibă numere fixate permanent în faţă şi spate. Numerele trebuie să fie între zero (0) şi nouă (9) şi trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 20 cm. Îmbrăcămintea nu trebuie să fie la o distanţă mai mare de 10 cm de corp. La Jocurile Paralimpice şi Campionatele Mondiale, tricourile, pantalonii şi şosetele purtate de toţi sportivii unei echipe trebuie să fie identice.
1.2.4 Ochelarii şi lentilele de contact
Este interzisă purtarea ochelarilor sau a lentilelor de contact.
1.2.5 Măştile
Măştile trebuie purtate de către toţi jucătorii pe teren, de la primul fluier al unei reprize până la sfârşitul reprizei. Aceasta va include timpul regulamentar, prelungirile şi aruncările libere. Dacă într-o situaţie de time-out jucătorii de pe bancă intră pe teren, aceştia trebuie să poarte măştile.
1.2.6 Petice pentru ochi
La toate campionatele majore, definite de Sub-Comitetul de Goalball IBSA, toţi jucătorii care participă la un meci vor avea ochii acoperiţi cu petice de tifon, sub supravegherea Delegatului Tehnic pentru Goalball IBSA.
2. JUCĂTORII
2.1 Clasificare
Competiţia va fi divizată în două categorii, bărbaţi şi femei.
2.2 Componenţa echipei
La startul unei competiţii, o echipă va fi formată din trei (3) jucători, cu maximum trei (3) rezerve. În cazul în care un sportiv se accidentează astfel încât nu mai poate continua să joace în restul meciului respectiv, echipa respectivă poate opta să continue jocul în restul competiţiei cu mai puţin decât numărul minim de jucători pentru o echipă oficială. Totuşi, o echipă nu poate continua să joace în competiţie cu un (1) jucător. Fiecare echipă este limitată la trei (3) însoţitori pe banca echipei. Arbitrul trebuie informat înainte de începerea jocului cu privire la un jucător din zona băncii echipei care nu este implicat în competiţie şi care poartă un tricou de identificare asigurat de comitetul organizatoric al competiţiei.
3 OFICIALII
3.1 Numărul necesar
Fiecare meci va avea doi (2) arbitri de meci, patru (4) arbitri de poartă, un (1) scorekeeper, un (1) cronometror, un (1) cronometror pentru zece secunde şi un (1) contabilizator al aruncărilor. La toate campionatele majore, sunt necesari doi (2) cronometrori pentru 10 secunde.
3.2 Rolul oficialilor
Rolul arbitrilor poate fi găsit în manualul programului de certificare a oficialilor pentru goalball ISBA. Rolul oficialilor secundari poate fi găsit în manualul oficialilor ITO IBSA.
4 DESFĂŞURAREA JOCULUI
4.1 Lungimea jocului
Un meci va avea o durată totală de 20 de minute, fiind divizat în două părţi egale de câte 10 minute. Trebuie să existe un interval de cel puţin cinci (5) minute între sfârşitul unui meci şi începutul meciului următor, la Jocurile Paralimpice şi Campionatele Mondiale va exista un interval minim de cincisprezece (15) minute între sfârşitul meciului şi începutul meciului următor. Cronometrorul trebuie să dea o avertizare audibilă cu cinci (5) minute înainte de începutul meciului şi cu treizeci (30) de secunde înainte de începutul fiecărei reprize. Orice repriză trebuie considerată încheiată la expirarea timpului. Pauza dintre reprize va avea o durată de trei (3) minute. Jocul va începe la expirarea celor trei (3) minute. Jucătorii care urmează să joace în oricare repriză vor fi gata pentru controlul măştilor/peticelor pentru ochi cu 1 minut şi 30 de secunde înaintea începerii jocului. Dacă o echipă nu este gata să înceapă jocul după expirarea celor trei (3) minute, întârzierea jocului va fi penalizată. Orice cronometrare va fi oprită în timpul situaţiilor de penalizări. Timpul de joc începe şi se termină la fluierul arbitrului.
4.2 Prelungiri
Dacă este necesară stabilirea unui câştigător în cazul unui scor egal la sfârşitul timpului regulamentar de joc, echipele vor juca două (2) reprize suplimentare de câte trei (3) minute, echipa care va înscrie primul gol fiind câştigătoare şi jocul încheindu-se.
Va exista o pauză de trei (3) minute între sfârşitul timpului regulamentar şi prima repriză de prelungiri. O a doua tragere la sorţi va stabili aruncarea şi primirea pentru fiecare echipă la începutul prelungirilor. În timpul celei de-a doua reprize de prelungiri, poziţiile de la începutul prelungirilor vor fi inversate şi echipele vor schimba băncile cât mai repede posibil pentru a începe a doua repriză.
Dacă există în continuare o situaţie de egalitate şi trebuie stabilit un câştigător, această problemă se va rezolva prin executarea aruncărilor libere.
4.3 Tragerea la sorţi
Înainte de începerea jocului, un arbitru sau un alt oficial desemnat va proceda la tragerea la sorţi. Câştigătorul poate alege poarta pe care doreşte s-o apere sau poate alege să arunce sau să primească. Opţiunea care rămâne este a celui care pierde. La începutul celei de-a doua reprize, poarta de apărat şi aruncările vor fi alternate. Dacă un reprezentant al unei echipe nu este prezent la tragerea la sorţi, se va acorda o penalizare pentru întârziere la începutul meciului.
4.4 Reorientare
În timpul competiţiei, arbitrul autorizează reorientarea jucătorului în apărare după o situaţie de penalizare, în care jucătorii au fost eliminaţi de pe teren. Dacă este necesară reorientarea unui jucător în orice alt moment, acestuia i se va acorda o penalizare de întârziere personală.
4.5 Scorul
În orice moment, mingea care depăşeşte linia porţii în interiorul porţii va fi considerată gol (a se vedea diagrama # 3). Totuşi, un gol poate să nu fie acordat de către un arbitru şi să nu fie validat. Un gol va conta doar dacă mingea a depăşit în întregime linia porţii înainte de expirarea timpului.
4.6 TIME-OUT
4.6.1 Time-out pentru echipe
Fiecărei echipe i se vor permite trei (3) time-out-uri de câte patruzeci şi cinci (45) de secunde în timpul regulamentar în scopul antrenării. Odată solicitat, time-out-ul poate fi utilizat de către ambele echipe. După ce o echipă cere şi primeşte time-out, trebuie să aibă loc cel puţin o aruncare înainte ca aceeaşi echipă să ceară un nou time-out sau o înlocuire. Totuşi, poate avea loc o înlocuire înainte de expirarea perioadei de time-out. În plus, fiecare echipă poate avea un (1) time-out de patruzeci şi cinci (45) de secunde în timpul prelungirilor. Dacă un time-out are loc în timpul unei înlocuiri, echipei i se va considera atât o înlocuire cât şi un time-out.
Un time-out poate fi solicitat unui arbitru în orice moment de către un antrenor sau un jucător prin semnale manuale, non-verbale. Un time-out va fi acordat de un arbitru în timpul unei pauze oficiale în timpul jocului sau când mingea este sub controlul echipei care cere time-out. Această întrerupere acordată de arbitru va avea loc când arbitrul va numi verbal echipa solicitantă. Cronometrorul va da un semnal de avertizare audibil cu cincisprezece (15) secunde înainte de expirarea perioadei de time-out.
4.6.2 Time-out oficial
Un arbitru poate cere un time-out oficial în orice moment consideră acest lucru necesar.
Antrenorii nu vor putea da instrucţiuni jucătorilor pe teren în timpul unui time-out oficial, în caz contrar aceasta va fi considerată o atitudine nesportivă. Dacă un arbitru a fluierat pentru un time-out oficial, mingea trebuie să treacă sub controlul arbitrului de poartă. La sfârşitul time-out-ului oficial, mingea trebuie returnată de către arbitrul de poartă echipei în posesia căreia se afla când arbitrul a cerut time-out-ul oficial.
4.6.3 Time-out medical
În cazul unei accidentări sau boli, un arbitru poate cere un time-out medical, iar cronometrorul pentru zece (10) secunde situat cel mai aproape de jucătorul accidentat va porni cronometrul pentru a înregistra cele patruzeci şi cinci (45) de secunde. Arbitrul va primi o avertizare audibilă la expirarea celor patruzeci şi cinci (45) de secunde. Dacă jucătorul accidentat nu este pregătit să joace la expirarea celor patruzeci şi cinci (45) de secunde sau dacă vreun membru al echipei intră pe teren, jucătorul respectiv trebuie înlocuit până la sfârşitul reprizei respective.
4.7 ÎNLOCUIREA
4.7.1 Înlocuirea echipelor
În fiecare meci, fiecare echipă poate efectua un număr maxim de trei (3) înlocuiri în timpul regulamentar. Fiecare echipă poate face o (1) înlocuire în timpul prelungirilor. După ce o echipă cere şi efectuează o înlocuire, trebuie să aibă loc cel puţin o aruncare înainte ca aceeaşi echipă să poată cere o altă înlocuire sau time-out. Acelaşi jucător poate fi înlocuit de mai multe ori; totuşi, fiecare schimbare va fi înregistrată ca o înlocuire. O înlocuire poate fi solicitată unui arbitru în orice moment de către un antrenor sau jucător prin semnale manuale, non-verbale. O înlocuire va fi acordată de un arbitru în timpul unei pauze oficiale de joc sau când mingea este sub controlul echipei care cere înlocuirea. După acordul arbitrului, antrenorul trebuie să indice printr-un panou înlocuirea cu numărul jucătorului care iese din joc şi numărul jucătorului care intră în joc.
Înlocuirea, cu excepţia unui jucător penalizat, va fi permisă într-o situaţie de penalizare. Jucătorul trebuie adus direct pe teren şi scos de pe teren de către un oficial, fără instrucţiuni verbale din partea antrenorului. Dacă arbitrul apreciază că antrenorul a dat instrucţiuni jucătorilor de pe teren, se va acorda o aruncare de penalizare.
Dacă o înlocuire se efectuează în timpul unui time-out, se va considera că echipa a avut o înlocuire şi un time-out şi antrenorului i se va permite să-şi instruiască jucătorii. Nicio schimbare a unui jucător la sfârşitul unei reprize de joc nu va fi înregistrată ca o înlocuire, dar va fi indicată de către echipă arbitrului şi anunţată la începutul reprizei.
4.7.2 Înlocuirea medicală
În cazul unei accidentări, când un antrenor şi/sau alt membru al echipei trebuie să intre în zona echipei pentru a acorda asistenţă sau când un jucător nu poate continua să joace pe durata celor patruzeci şi cinci (45) de secunde după acordarea unui time-out medical, înlocuirea jucătorilor trebuie efectuată cât mai curând posibil, iar jucătorului accidentat nu i se va permite revenirea pe teren înainte de sfârşitul reprizei. Aceste înlocuiri nu vor fi considerate ca făcând parte din cele trei înlocuiri permise.
5. INFRACŢIUNI
În cazul unei infracţiuni, mingea va fi returnată echipei în apărare.
5.1 Aruncarea anticipată
Dacă un jucător aruncă mingea înainte ca arbitrul să dea comanda de joc, aruncarea contează, dar nu poate marca punct.
5.2 În afara jocului
Jucătorul care aruncă trebuie să aibă o parte a corpului în contact cu terenul în locul în care lansează mingea. În timpul orientării, un jucător nu poate fi penalizat pentru ieşirea în afara limitelor de joc.
5.3 Pasa
Când în timpul pasării mingii între membrii echipei, mingea iese din limitele liniei laterale, se va considera o pierdere a capacităţii echipei de a controla mingea. Ori de câte ori mingea loveşte un obiect pe teren, se va considera de asemenea o pierdere a capacităţii echipei de a controla mingea.
5.4 Returnarea mingii
Dacă o minge este blocată de un jucător în apărare şi mingea sare dincolo de linia centrală în zona neutră, mingea va fi returnată echipei care a aruncat mingea. Această regulă se aplică de asemenea dacă mingea loveşte un stâlp de poartă sau o bară transversală şi depăşeşte linia centrală. Această regulă nu se aplică aruncărilor libere şi de penalizare.
6 PENALIZĂRI
Vor exista două tipuri de penalizări: penalizări personale şi ale echipei. În ambele cazuri, un singur jucător va rămâne pe teren pentru a apăra aruncarea de penalizare. În cazul unei penalizări personale, acesta va fi jucătorul care a comis greşeala. În cazul unei penalizări a echipei, acesta va fi jucătorul care a efectuat ultima aruncare, înainte de acordarea penalizării. În cazul unei penalizări a echipei acordate înainte de efectuarea unei aruncări, jucătorul care rămâne pe teren pentru a apăra aruncarea va fi desemnat de antrenor.
Toate aruncările de penalizare trebuie efectuate conform regulilor jocului.
O penalizare poate fi refuzată de un antrenor sau jucător prin semne manuale, non-verbale.
6.1.1 Mingea scurtă
Ori de câte ori o minge este aruncată şi se opreşte înaintea zonei echipei în apărare, jocul va fi întrerupt şi se va acorda o penalizare echipei care aruncă mingea.
6.1.2 Mingea înaltă
Mingea trebuie să atingă podeaua cel puţin o dată în zona echipei sau în zona de primire după ce a pierdut contactul cu mâna jucătorului care o aruncă. În caz contrar, aruncarea contează, dar nu marchează punct.
6.1.3 Mingea lungă
În procesul aruncării, după ce mingea atinge terenul în zona echipei sau în zona de primire, ea trebuie în plus să vină în contact cu terenul înainte de linia centrală. În caz contrar, aruncarea contează, dar nu marchează punct.
6.1.4 Măştile
Orice jucător de pe teren care îşi atinge masca va fi penalizat. Un jucător eliminat de pe teren într-o situaţie de penalizare nu îşi poate atinge masca, în caz contrar i se va acorda o nouă penalizare. Dacă în timpul unei reprize, unui time-out sau oricărei întreruperi a jocului, un jucător doreşte să-şi atingă masca, acesta trebuie să-i ceară arbitrului permisiunea şi după acordarea acesteia, trebuie să se întoarcă în sens opus înainte de a-şi atinge masca.
6.1.5 A treia aruncare
Un jucător poate arunca o minge doar de două ori consecutiv. A treia şi orice altă aruncare înainte ca un coechipier să arunce mingea va fi penalizată. Numărul de aruncări consecutive se va efectua în reprize succesive sau în situaţii de penalizare, dar nu în timpul regulamentar sau în prelungiri. Marcarea unui auto-gol accidental nu va conta ca o aruncare.
6.1.6 Defensivă ilegală
Primul contact defensiv cu mingea trebuie realizat de către un jucător care are o parte a corpului în contact cu zona echipei.
6.1.7 Întârzierea personală a jocului
Un jucător va fi penalizat pentru o întârziere personală a jocului dacă:
a) Jucătorul respectiv este reorientat de către orice altă persoană în afara unui coechipier pe teren.
b) Jucătorul respectiv nu este pregătit să înceapă jocul la cererea arbitrului.
6.1.8 Comportamentul personal nesportiv
6.1.9 Zgomotul
Orice zgomot excesiv făcut de jucătorul atacant în timpul aruncării, care împiedică urmărirea mingii, va fi penalizat.
6. 2 PENALIZĂRILE ECHIPEI
6.2.1 Zece (10) secunde
Un jucător/o echipă trebuie să arunce mingea în interval de zece (10) secunde de la primul contact al echipei defensive cu mingea. Dacă apare un time-out, o înlocuire sau orice altă întrerupere a jocului înainte ca echipa să arunce mingea, echipei i se va acorda doar timpul rămas de la primul contact pentru aruncarea mingii sau se va acorda o penalizare.
6.2.2 Întârzierea jocului de către o echipă
Se va acorda unei echipe o penalizare pentru întârzierea jocului dacă:
a) Echipa respectivă nu este pregătită să înceapă jocul la cererea arbitrului.
b) Echipa respectivă iniţiază orice acţiune care împiedică jocul să continue.
c) Echipa respectivă efectuează o înlocuire la sfârşitul oricărei reprize fără anunţarea arbitrului.
6.2.3 Comportamentul nesportiv al echipei
Dacă un arbitru stabileşte că un membru al echipei din zona băncii echipei sau un membru al delegaţiei acelei echipe prezent la meci se comportă într-un mod nesportiv, echipa va fi penalizată. În plus, orice comportament nesportiv poate duce la eliminarea din joc sau la excluderea din locaţia şi/sau restul competiţiei dacă un arbitru apreciază că situaţia impune acest lucru.
6.2.4 Intervenţii ilegale
Nicio persoană din zona băncii echipei nu va putea interveni în vreun fel, exceptând pe durata time-out-urilor şi după expirarea timpului de joc al reprizei. Dacă arbitrul stabileşte că o persoană a intervenit în zona băncii echipei, echipa respectivă va fi penalizată. Dacă se produce un al doilea incident în timpul aceluiaşi meci, persoana respectivă va fi exclusă din sala de sport şi echipa va fi penalizată.
6.2.5 Zgomotul
Orice zgomot excesiv făcut de jucătorul atacant în timpul aruncării sau după lansarea mingii va fi penalizat.
7 ARUNCĂRILE LIBERE
Dacă scorul este egal la sfârşitul jocului în care este necesar un câştigător, aruncările libere vor determina rezultatul jocului.
7.1 Numărul de aruncări libere
Numărul de aruncări libere va fi determinat de numărul minim de jucători de pe fiecare foaie de meci.
7.2 Tragerea la sorţi pentru aruncările libere
Înainte de începerea aruncărilor libere, alegerea de a arunca sau primi va fi stabilită prin tragere la sorţi. Echipa care alege să arunce prima va face acest lucru pentru fiecare pereche de aruncări.
7.3 Ordinea aruncărilor libere
Ordinea aruncării va fi determinată de foaia de meci înaintată de antrenor înainte de începutul meciului. Foaia de meci trebuie să includă toţi jucătorii de pe foaia de scor. Prima persoană de pe foaia de meci a fiecărei echipe va intra pe teren asistată de un arbitru şi fiecare jucător va efectua o aruncare. Această succesiune se repetă până când numărul minim de jucători are posibilitatea de aruncare sau apărare. Echipa cu numărul cel mai mare de goluri va fi declarată câştigătoare.
7.4 Aruncările libere în sistem „moarte subită”
Dacă situaţia de egalitate persistă, aruncările se vor repeta în aceeaşi ordine până când fiecare echipă execută un număr egal de aruncări şi o echipă preia conducerea. Înainte de aruncările libere în sistem „moarte subită”, o nouă tragere la sorţi va stabili echipa care va executa prima aruncările. După fiecare pereche de aruncări, echipa care va arunca prima se va schimba.
7. 5 Penalizările în cazul aruncărilor libere
Aruncările libere vor fi practicate în conformitate cu regulile existente. Totuşi, dacă apare o penalizare ofensivă, aruncarea este anulată. Dacă apare o penalizare defensivă, aruncarea se va repeta dacă nu a marcat punct.
7.6 Mişcarea jucătorilor
În toate situaţiile de aruncări libere, antrenorii şi însoţitorii vor fi deplasaţi în partea opusă a terenului de către un arbitru. Toţi jucătorii trebuie să poarte măşti. Jucătorii vor rămâne în zona băncii echipei până la încheierea meciului. Jucătorii eliminaţi din competiţie sau jucătorii deja accidentaţi şi consideraţi inapţi pentru a juca vor fi eliminaţi de pe foaia de meci, iar toţi jucătorii plasaţi mai jos pe foaia de meci vor fi deplasaţi în ordine spre un nivel superior.
8. AUTORITATEA ARBITRULUI
În toate chestiunile privind siguranţa, regulile, procedura şi jocul, decizia finală va fi luată de arbitru.
9. INSULTE ADUSE OFICIALILOR
Orice acţiune iniţiată de către un participant la joc, raportată în scris de un oficial atestat IBSA Sub-Comitetului de Goalball IBSA, va fi examinată în şedinţa următoare a Sub-Comitetului. Sancţiunile împotriva acelui participant vor fi cele considerate necesare de către Sub-Comitet.
10. DISPUTE
În cazul unei dispute dintre o echipă şi un oficial, doar antrenorul principal poate trata cu arbitrii jocului. Discuţia va fi posibilă doar în timpul unei întreruperi oficiale a jocului şi numai după ce arbitrul a acceptat cererea antrenorului.
Arbitrul va clarifica problema disputată. În cazul în care antrenorul nu este de acord cu această clarificare, meciul va continua, iar arbitrul va putea contesta meciul în modul prezentat de Asociaţia Internaţională de Sport pentru Nevăzători (IBSA). Dacă un antrenor persistă în discutarea problemei cu arbitrii după prima clarificare, echipa va primi o penalizare pentru întârziere. Arbitrul poate lua şi alte măsuri dacă apreciază că este necesar.
23 GLOSAR DE TERMENI
Aprobare Când arbitrul numeşte verbal echipa solicitantă.
Mingea peste linie A se vedea Diagrama
Campionate Jocuri Paralimpice, Campionate Mondiale sau Regionale IBSA
Intervenţie Orice comunicare din zona băncii echipei către jucătorii de pe teren. Este permisă doar în time-out-uri şi pauze.
Marcajele terenului A se vedea marcajele „tactile”
Apărare Acţiunea de împiedicare a înscrierii unui gol.
Tragere O metodă de a stabili grupele echipelor care nu au participat la competiţii anterioare.
Măşti şi petice pentru ochi Un mijloc de a împiedica jucătorii care văd să-şi utilizeze văzul în timpul jocului.
Amendă O penalizare a echipei pentru neprezentare la timp sau comportament inadecvat.
Aruncări libere O situaţie în care doi jucători la egalitate îşi dispută întâietatea.
Arbitrul de poartă Unul din Oficialii Tehnici Internaţionali. Rol descris în manualul ITO de goalball IBSA.
Repriză O perioadă de zece (10) minute a timpului regulamentar de joc sau de trei (3) minute a prelungirilor.
Pauză între reprize O pauză de trei (3) minute între reprize.
Semnale manuale Utilizate de arbitri pentru a cere înlocuiri şi time-out. A se vedea Diagrama.
Minge înaltă Într-o situaţie de aruncare când mingea nu atinge întâi podeaua în zona echipei sau zona de primire.
IBSA International Blind Sports Federation (Federaţia Internaţională de Sport pentru Nevăzători)
Infracţiune Orice violare a regulilor care nu duce la o situaţie de penalizare.
Sub-Comitetul de Goalball al Autoritatea Sportivă pentru Goalball Asociaţiei Internaţionale de Sport pentru Nevăzători
Minge lungă Într-o situaţie de aruncare când mingea nu atinge podeaua înainte de linia de centru.
Diferenţă maximă de goluri Orice situaţie în care o echipă a marcat cu zece (10) goluri mai mult decât echipa cu care joacă.
Semnale manuale non-verbale A se vedea Diagrama ”Semnale manuale”
Întrerupere oficială a jocului Orice situaţie în care arbitrul întrerupe jocul.
În afara limitelor Orice zonă în afara terenului.
Prelungiri Două (2) reprize de câte (3) minute de joc pentru a stabili câştigătorul în cazul unui scor egal la sfârşitul timpului regulamentar de joc.
Penalizare O violare a regulilor care duce la o aruncare de penalizare.
Grupă Mai multe echipe care joacă împreună în sistem ’round robin’.
Reorientare Când un arbitru de poartă sau de joc repoziţionează un jucător pe linia sa de orientare
Round Robin Un sistem competiţional în care fiecare echipă joacă pe rând un meci cu celelalte echipe din grupa sa.
Scorekeeper Un membru ITO. Rol descris în manualul oficialilor ITO IBSA.
Seeding O metodă de divizare a echipelor în grupe de nivel competiţional egal pe baza performanţei la competiţiile precedente.
Contabilizator al aruncărilor Unul din rolurile ITO descris în manualul oficialilor ITO IBSA
Rezervă Un jucător de pe banca echipei care este pregătit să intre pe teren în locul unuia din jucătorii de pe teren existenţi.
Panou de înlocuire Un mijloc vizual utilizat de antrenor pentru fiecare înlocuire a jucătorilor.
Marcaje tactile (linii) O linie în relief care trebuie să fie înălţată în centru. Înălţimea nu va depăşi 0,003 metri în niciun punct.
Cronometror pentru zece secunde Un membru ITO. Rol descris în manualul oficialilor ITO IBSA.
Aruncare Orice situaţie în care mingea pierde contactul cu mâna unui jucător cu intenţia de a marca.
Cronometror Unul din rolurile ITO descris în manualul oficialilor ITO
Comportament nesportiv Orice acţiune iniţiată de către un jucător, o echipă sau un membru al delegaţiilor acestora care este contrară spiritului jocului.